BÁZISPROGRAM
Programunknak négy fő célja van:
1. új értelmezést adni, kihasználási alternatívákat keresni üresen álló épületek, közterek számára
2. találkozási pontot teremteni fiatal művészeknek, létrehozni egy önszerveződő, tevékeny alkotókört
3. utánpótlás nevelése a kulturális életbe
4. újraértelmezni a színház fogalmát, átlépni a határokat a különféle művészeti ágak között
ÚJRAHASZNOSÍTÁS (ÉPÜLETEKET, TÁRGYAKAT, TÖRTÉNETEKET):
Létrehozunk egy instant programsorozatot. A program bárhol, bármikor létrejöhet, minden helyzetben alkalmazható. A hangsúly az emberbázison van. Minden alkalommal új szövetségeseket keresünk kísérleteinkhez, és bárki szabadon csatlakozhat hozzánk, aki komolyan szeretne dolgozni, kreatív produktumokat létrehozni.
Elhagyott épületeket keresünk fel és életre keltjük azokat. Utcákon, köztereken jelenünk meg és kapcsolatokat teremtünk a járókelőkkel „emberfogó” performanszainkkal, installációinkkal. Alkotótáborokban dolgozunk együtt. Színészi jelenléttel, performanszokkal, egyszerű képzőművészeti eszközökkel újrahasznosítjuk a megunt tárgyakat, kidobott hétköznapi dolgokból készítünk tárgyinstallációkat.
A lényeg tehát az itt és most. Ekörül kialakul egy mobil alkotókör. Ennek a magja már létezik, de arra törekszünk, hogy minden megmozdulásunkhoz újabb alkotótársakat találjunk. Mindig az aktuális programunkhoz keresünk szövetségeseket.
Az alkotási folyamatok ebben az esetben rövidek és egyszerűek. Nagy hangsúlyt kap ugyan az előkészítés, de a munkamódszer és az előadásmód improvizatív és egyszeri, hely- és idő¬specifikus. Ott és akkor él, ahol éppen történik. Egy következő helyen, egy másik kontextusban már más lesz a tematika, a látvány, a történet, a szereplők viszonya, mások lesznek a felhasznált tárgyak. A résztvevők minden alkalommal, minden helyszínen új felfedezéseket tehetnek, így változnak és fejlődnek majd a kreatív alkotások.
Előnyei:
- folyamatos aktualitás
- élvezet és szabadság a játékban, a játék állandó változásában, változatosságában – nincsenek hónapokig tartó próba- és előadás-folyamatokba kényszerítve a résztvevők
- több lehetőség az emberekkel való kapcsolatteremtésre, a résztvevők a közönség között vannak, nem kerülhetik el a figyelmüket a reakciók, a tagok megtanulják (főleg a fiatalok) elsajátítani az utcai előadóművészetet, amikor folyamatos kontakt és reakció van a járókelővel, reagálni kell váratlan helyzetekre
- minden alkalommal új keretek, új ötletek, helyzetek
- fejleszti a helyzetmegoldó képességet
- interaktivitás – passzív járókelőből aktív nézőt csinálni – izgalmas helyzetek, játéklehetőség
Új emberek, új ötletek, új szín:
- minden új partnerrel új kapcsolatformát, új munkamódszert lehet megismerni, megismertetni
- alkalmazkodás eseményről eseményre
- integrációk
- kommunikációs gyakorlat - kommunikációs képességek fejlesztése
Új helyek, új ötletek:
- minden helyszín más lehetőséget, ötletet, ihletet ad
- mindig új megoldásra váró helyzetek, feladatok, mely fejleszti a problémamegoldó képességeket
- minden helynek más, vagy más lehet a története
- fantázia kérdése, hogy mire használjuk az aktuális teret és tárgyakat
Az aktív mag feladatai:
Az aktív, állandó csoport feladata a performanszok megvalósításán kívül a program terjesztése, résztvevők keresése, az aktuális terep előkészítése, szervezés, dramaturgia, felmérések.
- azzal, hogy a játékon kívül szervezési feladatokat is ellátnak a szereplők, fejlődik a csapatmunka
- egy koordinátor segítségével hatékonyabb a munka
- a csapat egymást segítheti, több ötlet, több szín – ki miben jó –, többféle megoldási és választási lehetőség
- hatékonyabb munkavégzés a munkamegosztással
UTCAI MEGJELENÉS:
Azonosítatlan idegenek a városban
Egy dramatikus performansz-sorozat keretein belül, színházi jeleneteken, tér- és tárgyinstallációkon keresztül mesélünk el a város lakóinak egy egyszerű történetet. Ehhez a történethez használt helyszíneink: (forgalomtól függően) buszok, buszmegállók, zebrák (gyalogos átkelőhelyek a zöld jelzésnél), Széchenyi tér, Tv-torony. A történetünk az idegenek megjelenésével kezdődik, majd átcsap egy háborúba, a háborúból elindul egy párkapcsolat, egy idegen és egy hétköznapi ember között, aminek a vége egy esküvőbe torkollik. A nászéjszakát és a lagzit a fesztivál alatt a Tv-torony környékén valósítjuk meg.
A megvalósításhoz szükséges tárgyi kellékek: szkafander, festékek, maszk, műanyagpalackok, ragasztószalag, dinnyefólia, névjegykártyák, faanyag, hangosbemondó, hangszerek.
1. lépés: színes szkafanderben, és műanyag palackokba csavarva, délután kettő és öt óra között, a Belváros, Kertváros és Uránváros legforgalmasabb pontjain megjelennek ezek az idegen lények. (Kommandós játék: mintha felfedeznék a várost, mintha rejtőzködnének és lopakodnának)
2. lépés: kitör a háború. Az idegen lények és a civilek közt elindul egy stilizált háború, aminek a helyszínei a pécsi gyalogos átkelőhelyek, zöld jelzésnél. Ez mozgásszínházas jelenetekben és improvizációkban valósul meg.
3. lépés: a háború mellett elindulnak a buszos performanszok, ahol a háborúból menekült idegenek elkezdenek ismerkedni a buszon utazó civilekkel. Ezek interaktív performanszok formájában történnek.
4. lépés: a háború maradékait látni a buszokon. Tovább működnek a performanszok és ezek mellé elindulnak a buszmegállóban zajló színházi jelenetek. Ide háromfős jeleneteket tervezünk(két színész és egy zenész). Egy párkapcsolat fejlődési szakaszait mutatjuk be. A buszmegállókat tér- és tárgyinstallációkkal díszítjük fel.
5. lépés: egyszerre működik minden, amit eddig felállítottunk, csak a helyszíneket a Konzum áruház köré csoportosítjuk.
6. lépés: a Konzumot összekötjük a Széchenyi térrel és ezen a szakaszon zajlanak az események.
7. lépés: megtörténik a házasság a Széchenyi téren, a járókelőket összeadjuk az idegenekkel. Itt különböző interaktív performanszokat adunk elő a járókelőkkel. Majd felengedünk egy óriás azonosítatlan repülő „csészealjat”.
Az akció alatt névjegykártyákat is osztogatunk, melyen a Üres Tér neve és adatai szerepelnek.
Cél: hogy személyes kontakton keresztül milyen hatékonysággal lehet hirdetni magunkat vagy akár egy városi programot.
A program bővülhet együttműködők függvényében (óriás báb, gólyaláb, tűz zsonglőrök, …)
TEREK ÉLETRE KELTÉSE:
2008. október: Volt Kesztyűgyár, Pécs
2008. december: Sikorski-ház, Zsolnay-gyár, Pécs
Fiatal művészek bevonásával megszállunk elhagyott, üres épületeket és egy-két hetes műhelymunkákat hozunk létre. A munka alatt intenzív, kreatív, közös keresések zajlanak. Kapuink egész idő alatt nyitva lesznek az érdeklődők előtt de a munkafolyamat végén, három napon keresztül előre meghirdetett közönség-bemutatót tartunk. Az érdeklődők állandó befogadásával kialakul egy ember közelibb szemlélő-alkotó kapcsolat. A „kíváncsiskodó” benne járhat, maga is részese lehet a munkáknak. Ez által bekerülhet a kultúra a hétköznapjaikba.
A kreatív alkotások folytán megelevenednek a megszállt terek. A nézők láthatnak új formákat, új értelmezéseket. Szeretnénk megmutatni, hogy miként lehet művészeti alkotásokat létrehozni ilyen szokatlan helyeken, szokatlan formákkal. Színház bárhol, bármilyen eszközökkel létrejöhet, nem elengedhetetlen hozzá a függöny, a nézőtér, a színpad.
Ideiglenesen működünk mindegyik helyszínen, így jön létre majd az alkotókör, ami nem helyszínhez van kötve, hanem emberbázisú. Programunk az emberi kapcsolatokon alapul. A műhelymunkák során ismeretségeket kötnek egymással a résztvevők, közösen „ötletelnek”, együtt dolgoznak, kiegészítik egymás munkáit. Ez megteremti a jövőbeli közös munka lehetőségét, hiszen ez idő alatt meg tudják ismerni egymást a fiatalok, kiderül ki, kivel képes együtt dolgozni. Ez állomásról állomásra bővülhet.
A különböző művészeti ágak bevonásával keressük a lehetőségeket, hogy miként lehet eltörölni, átlépni a határokat, melyek ezek között az ágak között akaratlanul is húzódnak. Az alkotások többféle művészeti ág együttes munkájával jönnek létre. Nem különálló, hanem egymást kiegészítő, egységben működő alkotások születnek. Ezzel akarunk kísérletezni, ezeket a határokat feszegetjük, keressük a lehetőségeket.
A program sikerét a lehetőségek biztosítják. Ha a fiatal alkotók teret kapnak tevékenykedni, találkozni, kommunikálni, elindul egy működő gépezet. Ez a gépezet folyamatosan kreálni fogja a közös alkotásokat, melyek időszakosságuknak köszönhetően fenntarthatóak lesznek. Mindig megújulnak és fenntartják az érdeklődést. A nézők kíváncsiságát is újra meg újra fel fogják csigázni a magukat megújító terek és produkciók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése